De fleste har nok erfaringer fra personbil at startbatteriet sitter i motorrommet, man kommer lett til i det tilfelle bilen er tom for strøm og ikke vil starte eller noen andre trenger din hjelp med startkabler.
I en Fiat Ducato finner du ikke startbatteriet i motorommet. Man må faktisk åpne en luke i gulvet rett foran setet på førersiden [Figur 1] og det er ikke lett å koble på startkabler der.
Men fortvil ikke, Fiat sine designere har tenkt tanken om at det må da også må finnes et uttak i motorrommet.
Når du åpner panseret, vil du som [Figur 2] viser, rett frem se en liten «leppe» som stikker ut og på den sitter det en bolt [1] på. Det er minus/negativ (sort) [-] polen på batteriet.
Kikker du videre ned til høyre [Figur 3] i motorrommet vil du se en liten sort boks [2]. Den åpnes ved å bruke nøkkelen din og vippe den opp. Den leppen som stikker ut under deksel er pluss/positiv (rød) [+] polen på batteriet [Figur 4 – [3]].
Rekkefølgen for å koble er som følger.
- Slå av tenning på begge biler
- Fest den positive (røde) [+] på positive [+] på det utladede batteriet.
- Fest den andre positive på bilen med hjelpebatteri / startbatteri.
- Fest den negative (sort) [-] på hjelpebatteriet / startbatteriet.
- Fest den negative [-] på bilen med utladet batteri.
- Start bilen med hjelpebatteri og så den utladede bilen.
- Hvis bilen starter så la begge bilene gå i ca 5 minutter
- Skru av begge motorene og koble fra kablene i motsatt rekkefølge som de ble satt på (trinn 5, 4, 3, 2).
I vår bobil har vi alltid med en «Jump starter» som er en startbooster (lithium). NOCO BOOST XL (GB50) på 12v / 1500A. Da har vi muligheter til å få selvhjelp hvis vi står avsides i en skog eller ved et vann uten folk og kjøretøy i nærheten. Vi kan anbefale en slik, selv om vi aldri har brukt den. Men den fungerer også som en powerbank/lommelykt. Den holder utrolig godt på strømmen og vi vedlikeholdslader den bare et par ganger i året.