Som vi har beskrevet litt nærmere i Om oss, startet vår reise og våre opplevelser med et taktelt tilbake i 2015. Etter flere sesonger (Høst 2020, 2021 og 2022) med campingvogn så hadde tanken om å kjøpe bobil modnet seg ferdig. 2023 ble året vi kjøpte vår første bobil.
Prosessen startet forsiktig på caravanmessen på Lillestrøm tidlig høst 2022. Vi hadde allerede noen preferanser i hodet på hvilken type bil vi ønsket oss og vi var kanskje noen «farget» av Adria som merke siden vi hadde hatt 2 flotte Adria campingvogner som vi var fornøyde med. Valg av bil er det ingen fasitsvar på, det er ulike preferanser, størrelser og bruksområde. Men etter å ha vært innom stor sett alle bobiler på caravanmessen var fortsatt Adria det merket vi gikk videre på.
Det å kjøpe bobil er økonomisk sett en større investering enn en campingvogn. Målt i penger kan man kanskje si at det å kjøpe en bil er ingen god investering, men vi måler det i opplevelser. Det er utrolig mye vi har fått sett av det flotte landet vårt bare i 2023 og vi gleder oss til mange mange nye turer.
Vi stoppet opp på standen til Adria og gikk gjennom de fleste typer biler som stor der. Vi kom frem til at vi ønsket en halvintegrert bobil. Halvintegrert betyr at førerdelen kommer fra bilprodusenten og resten bygges i fabrikken til Adria. Hovedgrunnen var at vi ønsker å ha dører på begge sider, altså både på førersiden og passasjersiden. Vi ønsker en med såkalt «heavy duty» chassis, det vil si en bil på 4.400 kg og den hadde en ny 9-trinns automatkasse med muligheter for manuell giring. Den funksjonen kommer godt med for å holde bilen i fart i oppoverbakker uten at girkassen jobber opp og ned hele tiden. Et annet valg vi så på var sittegruppen i såkalt «Face to Face», de sto mot hverandre slik at det ble mer luft og åpent i kupeen. Vi ville ikke ha senkeseng for da mistet vi lyset fra panoramavinduene og vi hadde heller ikke behov for slike liggeplasser. Da var det Coral 670 DL vi skulle ha og denne er bygget på Fiat Ducato chassis.
Det ble ingen kjøp på caravanmessen og vi var litt i tenkeboksen resten av høst/vinteren. Vi brukte litt tid på å sondere markedet etter rett type bil og til riktig pris og agenter ble lagt inn på Finn.no. Pling sa det titt og ofte, men fortsatt ikke rett tid.
Februar 2023 tikket det inn en slik modell fra Tellus Trondheim. En bil med en del utstyr som fulgte med og utstyr som med vårt ønske om bruksområde hele året asset fint. Den hadde Alde varmeveksler, Alde varmematte i førerkupeen, luftfjærer bak, solcelle på taket og 100 aH Skanbatt lithium forbruksbatteri, støtteben bak, i tillegg til det andre faste inventaret en Supreme har.
Kjøper man en bil usett? vel, på en måte gjorde vi det, men har fått prøvekjøre en tidligere hos en forhandler. Vi hadde opprettet en hyggelig dialog med selger i Trondheim, fikk bilder på det vi lurte på og fikk all den informasjonen vi lurte på. Vi avtale en dag bilen var klargjort at jeg skulle reise nordover med tog og kjøre den hjem. Servicen var det ikke noe å si på, Hr. kom med nattoget til stasjonen nær Tellus og bilen sto klar, varm og fin. Ikke nok med det, men det sto mat klar og jeg kunne iakta bilen i fred og ro til neste morgen da kontrakt m.m skulle ordnes. Gleden var stor å se bilen og skulle sove i den første natten.
Tellus har et landsdekkende forhandlernett med 16 avdelinger i skrivende stund. Det gjør oss trygge på at skulle det oppstå noe så kan vi reise til nærmeste Tellusforhandler for å utbedre garanti eller ikke.
Turen sørover i februar gikk utrolig bra, og det var som å kjøre gjennom 3 årstider værmessig, snø, regn og strålende sol.
Vi har brukt bilen i hele 2023, fine vinterturer på fjellet med skigåing, vårturer og en flott sommerferie langs store deler av Vestlandet. Høsten er kommet og vi har allerede vært på mange fine turer.
Vi er veldig fornøyd med bilen og flere turer blir det, følg oss gjerne rundt i opplevelser og få inspirasjon.